Venterommet
i Atlanteren er Mona Høvrings andre roman, i tillegg til at hun tidligere
har gitt ut flere diktsamlinger. Hun leverer i boken en fin fortelling om
menneskelige forhold, og veien ut fra håpløshetens dype skyttergrav.
Bokens hovedkarakter, Olivia, er en
ganske alminnelig arbeiderkvinne i slutten av 20 årene, men under overflaten
sliter hun med både litt av hvert. Hun har i stor grad gitt opp sine
tenåringsdrømmer om å komme seg bort fra hjemstedet og ut i verden, og funnet
seg til rette i en simpel fabrikkjobb som egentlig skulle være midlertidig.
Forholdet til både moren og kjæresten er komplisert, og boken starter med at
hun egentlig ikke vet helt hva hun skal gjøre med livet. Hun har i flere år
klamret seg til en overlevelsesstrategi: ligg lavt i terrenget, og ikke lag en
lyd. Alt går over til slutt.
Men når hun innser at alt faktisk
ikke går over og blir bedre, må hun kaste seg ut i en kamp med sin egen
usikkerhet, for å finne mening og bryte med den rutinemessige tilværelsen hun
er så lei av. Alt hun trenger er et lite spark bak for å komme i gang. Dette
får hun også, i form av tantens overraskende bortgang, hvorpå Olivia arver hele
formuen og en villa i Reykjavik. I tillegg møter hun Bé. Bé blir Olivias
livbåt, som haler henne ut fra det synkende skipet som var hennes gamle liv. De
to kvinnene innleder et kjærlighetsforhold, og deler både en fysisk reise til
Island, og en indre reise der de begge må forsøke å forlate motløsheten og
angsten, og tørre å åpne seg helt for et annet menneske.
Venterommet
i Atlanteren er en historie om kjærlighet, ensomhet, og veien til
forandring, og forfatteren forteller historien på en nyskapende og alt i alt
fin måte.
Karakterene står alle i en ganske
stor kontrast til hverandre, noe som får forholdene og relasjonene i boken til
å virke ekte. Hovedkarakteren, Olivia, er en sterkt dynamisk karakter gjennom
hele handlingens fremdrift. Hun klarer å bryte med sitt gamle liv, og de nye
inntrykkene fra Island og forholdet med Bé, gir henne nye perspektiver og
innsikt. Eksempler som viser denne forandringen godt, er når Bé drar fra henne
på Island. I stedet for å gå tilbake til det gamle tankesettet om å skifte til
overlevelsesmodus til kjærlighetssorgen går over, blir hun mer aktiv i sitt eget
liv, og prøver selv å finne nye mål.
Olivia er gjennom hele boken en
ganske så spontan og sporadisk karakter. Hun gjør ting uten forvarsel, og uten
å tenke gjennom dem. Leseren får vite det meste av historien gjennom selve
handlingen, og lite via hovedkarakterens egne tankereferater. I noen tilfeller kan
disse sporadiske hoppene og ulogiske handlingene bli for mye, og tippe
karakteren litt over på den siden hvor hun oppfattes som urealistisk og
usympatisk. Men på den annen side fungerer det ofte som en oppfordring, hvor en
er nødt til å lese mellom linjene. Både miljøskildringene og de fysiske
karakterskildringene er mye overlatt til leseren, noe som i min mening er helt
greit og gjør det enda lettere å kjenne seg igjen i enkelte sider av
karakterene.
Språket i romanen er enkelt og
dagligdags, men er også krydret med ord og uttrykk som gjør skrivemåten nesten
lyrisk og fortryllende. Boken er lettlest og både språket og handlingen hjelper
godt til med å dra deg dypt inn i handlingen til siste side er over.
Høvring leverer godt, og Venterommet i Atlanteren er, på tross av
enkelte overdrivelser i hovedpersonens karakter, en fin historie fortalt på en
fin måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar